Over de stichting

De Stichting Efkes bekomme is opgericht in oktober 2022 en heeft als doelstelling een (korte) vakantie te organiseren en aan te bieden aan mensen met een (langdurige) ziekte.

Er even tussen uit, tot jezelf komen en bijkomen (‘efkes bekomme’ zoals we in Friesland zeggen), is voor velen zo welkom. Leven met een langdurige ziekte, welke dan ook, heeft impact op vele, zo niet alle, facetten van je leven; beperking of uitsluiting van je werk, inkomen, vrijetijdbesteding, sport, hobby en/of sociale contacten kan je overkomen.

Tevens kan je, onvrijwillig, in een emotionele achtbaan belanden (en da’s balen als je nou niet van achtbanen houdt ;-)) Een greep uit wat je kan beleven in een emotionele achtbaan (en het is in de werkelijkheid net zo chaotisch als de nu volgende tekst): angst, onzekerheden, zorgen, help!, vele vragen zoals bijvoorbeeld; hoe nu verder? Gaan de klachten/ziekte verergeren? Ga ik dood? De boosheid en frustratie over het zo graag iets willen, maar je lijf kan het niet (meer), het vertrouwen in je lichaam kwijt raken, de ondraaglijke pijnen, klachten en uitputting op zowel fysiek, mentaal en emotioneel niveau, het onbegrip van de buitenwereld die je klachten en strijd niet zien en helemaal #PIEP# als er gezegd wordt; ‘maar je ziet er zo goed uit!’… Je gevangen voelen in je eigen lichaam. Hoe geef ik mijn leven nu nog zin? Rouw om wat was, overspoeld worden door wat is, angst om wat er nog gaat komen en verdriet:…Emmers.Vol.Tranen…

De emotionele achtbaan heeft ook z’n hoogtepunten en voor wie het vertrouwen en nieuwsgierigheid groot genoeg is geworden en durft te kijken (ook al is het maar met 1 oog ;-)) en te voelen; die gaat ervaren dat vanaf grote hoogtes de wereld er plots anders uitziet. Het kan een uitnodiging zijn om bewuster te leven, met aandacht in dit moment, in ontspanning te komen met wat is en vanuit daar je mee te laten voeren door jou flow van binnenuit. Moeiteloos jezelf (leren) zijn en een leven te creĆ«ren die jou past, ondanks ziekte en beperkingen. Dit kan vanuit afstemming en verbinding met jezelf en daar is vertraging, rust en ontspanning voor nodig.

De stichting Efkes bekomme geeft mensen de gelegenheid om in de vertraging, rust en ontspanning te komen, door een (korte) vakantie te organiseren en aan te bieden.